Duwen




Een beetje speciale bestemming deze keer, we gaan de Rijn op, naar Neuss (een voorstad van Dusseldorf). Met een groter schip niet zo speciaal, maar met een spits toch wel.

Op de Rijn lopen wij nu eenmaal niet zo snel, zeg maar liever erg langzaam, en een spits kan op zo'n rivier niet goed voor anker dus we moeten van haven naar haven varen en daar zijn er niet zo heel veel van. Het is nog maar de vraag of we snel genoeg zullen lopen om in redelijke tijd van de ene ligplaats naar de andere te varen. We mogen maar 14 uur per dag varen en als het echt tegen zit kan dat te weinig zijn en in Duitsland controleren ze stevig + we zijn hier onder deze naam nog nooit geweest dus we weten zeker dat de Wasserschutz (de waterpolitie) aan boord gaat komen om kennis te maken.

Maar we hebben dit met de eerste Veronica ook al gedaan en we kunnen dus in ieder geval terugvallen op die gegevens. Met dat schip liepen we in Duitsland gemiddeld tussen de 4 km/u en 3 km/u. Het probleem is dat dat nogal afhankelijk is van de waterstand en of er veel water af komt ('was'), b.v. 20% langzamer maakt op een dag varen met dit soort snelheden heel veel uit.

We gaan laden in Limay, op de Seine, ca. 280 ton koolzaad. Dat is redelijk lichte lading, maar het gaat er bij ons met gemak in dus ik zou best nog wat meer willen hebben, het is immers "ca.", maar ze willen ons niet meer geven. Dat wil zeggen dat we redelijk vlot liggen, 2 meter diep en, heel netjes, een paar centimeter voorover.
We laden met opzet een beetje voorover zodat het schip aan de voorkant een heel klein beetje dieper ligt. Mochten we dan aan de grond lopen dan zullen we er door de vaart van het schip weer wat makkelijker vanaf lopen, dat is in ieder geval de theorie. Als je écht vastloopt helpt ook dat niet hoor.

Op de Seine begint het al, tegen de stroom, we vertrekken tegen 12:00 en komen nog tot aan Pontoise, waar we boven de sluis in de stad gaan liggen. We zouden nog verder kunnen tot aan de volgende sluis maar we houden het voor vandaag voor gezien.
Ook op de Oise gaan we stroom opwaarts, maar we blijven nog steeds goed lopen dus kan ik ons 'standaard' toerental (1300 t.) aanhouden. Hoewel we geen echte verbruiksmeter hebben leert de ervaring dat we met dit water dan zo'n 18 liter p/u gebruiken.



Op het Canal du Nord kunnen we wat rustiger aandoen, het is vrij druk en we kunnen tussen de 1000 t. en 1100 t. draaien, dat scheelt aanzienlijk, nu gebruiken we nog maar 10 liter p/u. De gebruikscurve is bij onze motor nogal stijl.

Die verhouding toerental-verbruik is niet absoluut, het hangt ook af van hoeveelheid water en stroom, ooit hopen we een brandstof verbruiks meter te kunnen installeren zodat we het meteen af kunnen lezen. Ik houd ervan om nét genoeg te draaien maar niet harder. Het scheelt geld maar vooral uitstoot en dat vinden wij belangrijk.

Helaas hebben we al een tijdje last van een oliedruk alarm. Het is tijdens de vorige reis begonnen, op een Zondag afvarend op de Oise hadden we ineens olie alarm. Dat is nooit leuk, maar daar zeker niet, je kunt immers niet even stoppen. Alles gecontroleerd, we hadden genoeg olie in het carter staan, op de kleppen stond ook netjes olie, de temprataur liep niet op en de electronische controle gaf ook geen alarm, dus waarschijnlijk een kapotte sensor, maar het is niet leuk. Na een tijdje heb ik de zoemer van het alarm losgekoppeld, we werden gek van de herrie. De volgende dag was het alarm ineens weer uit, maar na een paar uur kwam het terug, stopte weer, de olie druk meter geeft nu constant 2 bar aan, niet goed. We hebben nog geprobeerd hier in Frankrijk een nieuwe sensor te bestellen maar dat wilde niet echt, dat gaat hier toch allemaal met de Franse slag, na een week hadden ze nog steeds niks besteld, laat staan geleverd. We varen dus nog steeds met dat probleem rond en voordat we serieus naar boven gaan willen we toch wel dat er een specialist naar kijkt. De nederlanders reageren gelukkig wel zoals we dat verwachten dus in de Volkerak krijgen we iemand aan boord en wordt de sensor vervangen. Alles is weer ok.

Nu gaat het dan beginnen.
Door ons oponthoud aan de Volkerak hebben we een dilemma: Ik wilde eigenlijk via de Lek en NederRijn varen, eerste stop sluis Hagestein, maar dat gaat nu lastig worden. Haaften op de Waal is wel goed te doen. We zouden ook via de Maas kunnen, maar daar hebben we nauwelijks ervaring mee dus dat doen we deze keer nog even niet.

De volgende ochtend om 6:00 uit Haaften vertrokken. Het ging al niet hard meer, we lopen nog zo'n 9 km/u met 1400 t. wanneer we strak de kribben aanvaren, we gebruiken nu tegen de 30 liter p/u. Ik besluit bij Tiel naar de NederRijn te gaan, hier is geen lol aan. Die snelheid is niet zo verkeerd en we wisten dat we ervoor zouden moeten draaien, maar we worden veel opgelopen door de andere schepen, wij zijn immers verreweg de langzaamste en dat kost steeds veel snelheid en je wordt uit koers gedrukt en dat is zo vlak bij de kribben erg vermoeiend varen.



Via de NederRijn gaat het een stuk relaxter, 's avonds liggen we langszij de Ahoy 2, een Canal du Nord schip, in Lobith, zij hebben precies dezelfde reis als wij, hebben na ons geladen maar zijn ons intussen voorbij gelopen, het is dan ook een heel ander type schip en wij hebben bij de Volkerak een halve dag gelegen. Volgende keer gaan we de Maas route eens proberen denk ik.



Nu gaat het echt beginnen, de grote vraag is hoe snel we nu nog kunnen lopen. We willen proberen vandaag Duisburg-Ruhrort te halen maar als het echt heel erg tegenvalt zullen we al in Wesel moeten blijven liggen. Veel andere opties zijn er hier niet. Met de eerste Veronica haalden we het vroeger nét in een dag van Lobith naar het Wesel-Datteln kanaal.
Op de rivier zelf lopen we met 1500 t. rond de 5,4 km p/u maar door strak de kribben op te zoeken weten we er nog een gemiddelde van 6,3 km p/u uit te persen. Dat valt niet tegen en we liggen 's avonds dan ook netjes in de Hafenmund in Duisburg.



Vandaag willen we in Neuss aankomen, volgens de planning worden we om 16:00 verwacht om te gaan lossen en dat moet goed te doen zijn. Dit stuk rivier is een ander soort dan beneden de Ruhr, in de stroom halen we maximaal 4,5 km p/u en ik wil liever niet nóg harder gaan draaien. Onze teller gaat tot 2200 t. en zelfs nog hoger maar dat hebben we nog nooit gedraaid, ik wil niet weten wat ons verbruik dan is.


Vanaf, zeg maar, Heuckingen, mag je hier weer verkeerde wal varen maar voor ons heeft dat gek genoeg weinig zin. Doordat we vanwege de diepgang toch nog een eindje van de hang (de binnenbocht) weg moeten blijven varen we nog teveel in stroom en loopt de snelheid soms terug naar zo'n 3 km p/u, dan kunnen we toch beter de bocht opzoeken (de buitenbocht), daar staat in theorie meer stroom, maar doordat we daar heel dicht bij de oever kunnen gaan varen hebben we toch voordeel en winnen we nog 1 of 2 kilometer p/u. We hebben geen echolood dus het is steeds goed opletten wanneer we de hang opzoeken, hoever kunnen we de wal opzoeken, ik kijk naar het gedrag van het water, luister naar het schip en houd de gps snelheid strak in de gaten, die loopt duidelijk terug wanneer je minder water onder het schip krijgt. Het werkt uitstekend maar is op den duur wel vermoeiend.
Echt hard gaat het niet meer, maar we halen onze meld tijd met gemak, dus ik ga zelfs nog wat langzamer draaien. Het gras groeit nu sneller dan dat wij vooruitkomen, maar ons gemiddelde is genoeg om met 1,5 uur speling op de bestemming aan te komen, Veronica ziet zelfs nog kans even boodschappen te doen. We hebben uiteindelijk op de Rhein gemiddeld 5,9 km p/u gelopen en de hele reis in totaal 2700 liter gebruikt, een gemiddelde van 24 liter p/u. Dat is voor ons doen wat meer dan normaal, maar dat wisten we van tevoren met deze bestemming.
En daar liggen we te wachten tot de buurman leeg is en zijn we pas om 21:00 uur aan de beurt, lekker nog even 's nachts lossen.






Maar de volgende dag is Zondag en we besluiten om voor de verandering eens echt niks te doen, zelfs geen ruim schoonmaken, maar we gaan lekker de stad in, torte eten in een konditorei. We zijn tenslotte niet voor niks naar Duitsland gevaren.

Comments